Pogovor z Nabavnim managerjem 2020

Podjetje Planet GV in Združenje nabavnikov Slovenije sta na Nabavni konferenci, 19. novembra 2020, razglasila dobitnika priznanja Nabavni manager 2020. Prejemnik priznanja je Primož Lončar, direktor nabave in kontrolinga, BSH Hišni aparati d.o.o. Nazarje. Ob podelitvi priznanja se je s Primožem Lončarjem pogovoril Marko Lekše, izvršni direktor nabave pri novomeški Adrii Mobil.

Marko: Kot si sam povedal, nabavnik si že vrsto let in želel bi seveda malo bolje spoznati tvojo pot in tvoje delo. Kaj pa misliš o področju nabave?
Primož: Za mene je nabavnik oziroma poklic nabavnika zagotovo neka dinamična funkcija, ki jo mora upravljati oseba z integriteto in s poštenjem. Moraš biti zaupanja vreden in tisto, kar rečeš, moraš narediti. Glavno kar pa je, kar vidimo tudi v večini podjetij, pa je povezovanje. Nekako nas vidijo, nas nabavnike, organizacija kot odvetnike dobaviteljev ali obratno, dobavitelji kot odvetnike organizacije. Tu notri moramo mi plavati, ali pa če rečemo v nogometnem žargonu, mi ne smemo za nikogar navijati, mi smo na koncu, ko je vse lepo in se lepo sodeluje. V primeru, če pride do težav, moramo biti tisti, ki razsodimo, ampak na pošteni način.

Marko: Torej bi ti rekel, da smo kot sodniška organizacija?
Primož: V velikih primerih, drži.
Marko: Kaj pa te drži toliko let v tem poklicu? Praviš, da boš čez en mesec 20 let nabavnik. Kako to, da iz tega poklica nisi nikoli izstopil in šel na druga področja?
Primož: Mene zelo veseli delo z ljudmi, veselijo me številke, tehnika mi je blizu tako da, ko to vse skupaj seštejem je vse skupaj usmeritev, da je nabavniška funkcija prava. Imam srečo, da delam v tovarni, ki je knjižnica znanja, kar pomeni, da imaš v nabavni funkciji neko rdečo nit. Vse skupaj pomeni tveganje, stroški, kvaliteta,.. Ampak metode, orodja in načini se pa vsako leto spreminjajo. Lahko rečem, da se želim vedno učiti. Pri vsem skupaj pa te seveda motovira tudi kakšna pohvalna beseda s strani sodelavcev in dobaviteljev.

Marko: Posluša naju kar nekaj nabavnikov. Zanima me iz vsega tega kar sva že do sedaj omenila katere so tiste glavne kompetence, ki ločijo odličnega nabavnika, takega, ki prejme to prestižno nagrado od dobrega nabavnika in katere so tiste lastnosti, ki jih morda iščete pri vas – v tvoji skupini za nabavnike, ki jih vključujete v vašo ekipo?
Primož: Odličen nabavnik ali pa vsak pravi nabavnik mora zagotovo veliko več poslušati in razmišljati kot pa govoriti. Se mi zdi, da je to osnova, ki jo je potrebno dati mladim nabavnikom. Zagotovo mora biti proaktiven, torej ne rabi imeti vse zapisano, kaj je potrebno narediti, morda pa je še kakšno stvar, ki ni zapisana, potrebno več narediti. Mora komunicirati, se znajti v razmerah kakršne so danes. Tudi mi smo se na hitro reorganizirali glede moje situacije in to so vse nekako lastnosti, da ne vržeš puške v koruzo, ampak iščeš rešitev.

Marko: Super, odlično! Torej se strinjava oba, da slabih nabavnikov ne poznava v tem trenutku.
Primož: Ne, zaenkrat ne!
Marko: Kaj pa te je pripeljalo na področje na delo nabave. Kako si sploh padel v ta lonec?
Primož: Jaz sem po študiju v Mariboru zaključil višjo šolo in diplomiral in že takrat sem delal priložnostna dela in spogledoval kako naprej. Kljub temu, da sem tu domačin se nisem videl niti v tem podjetju kljub temu, da sem delal počitniška dela in različne stvari tu notri, sem se orientiral na Maribor, ker sem tudi tam na strojni fakulteti študiral. Potem je pa prišla informacija, da rabijo mlad tehnični kader v nabavi in sem pomislil da bi morda bilo primerno, če se jaz prijavim. To sem tudi storil. Po dveh razgovorih me je gospa Irena Pečnik, ki je bila takrat vodja tukaj in kasneje še v Gorenju, me je vzela za sodelavca in začeli smo pisati novo zgodbo.

Marko: Praviš da si po osnovni izobrazbi strojnik? (Smeh) No to sem tudi sam, tako da smo očitno strojniki univerzalni. Ampak vendarle nekega posebnega kurikuluma izobraževalnega za področje nabave ali pa za nabavni poklic v Sloveniji niti ni v tem trenutku. Kako si se pa ti izobraževal in razvijal svoja znanja in dosegel vse te kompetence, ki ti omogočajo delo na takem nivoju?
Primož: Tako kot sem že prej omenil, imam srečo, da sem v tako organizacijo bil vzet, ki je na izobraževanje pred leti dala kar veliko. Zagotovo je to izobraževanje na delovnem mestu ključno, če imaš prave mentorje, ki ti kažejo pot. Imamo tudi zelo dobra izobraževanja znotraj podjetja. V mojem zadnjem obdobju tudi kar nekaj mednarodnih izobraževanj katerih sem se tudi sam udeležil. V zadnjem času pa podjetje veliko investira na izobraževanje kar se tiče kulture in komunikacije.
Marko: V Združenju nabavnikov Slovenije si seveda prizadevamo za razvoj in profesionalizacijo poklica nabavnika in kaj bi rekel, kaj bi morale izobraževalne inštitucije v Sloveniji ponuditi, da bi lahko v podjetjih kot je vaše in kot je naše v katerem sem aktiven jaz in v drugih uspešnih slovenskih podjetjih čim bolj razvijali poklic nabavnika – kader za naše področje?
Primož: Nisem sicer strokovnjak za usposabljanje, bi pa zagotovo kakšna minuta več v srednji šoli na to temo oziroma na univerzi zagotovo pomagala kot neka usmeritev bodočih kadrov v nabavi. Imamo odlično šolo za podjetništvo na Bledu, tako da tisti, ki pravi, da nimamo možnosti se moti, jih imamo v Sloveniji. Obstajajo tudi druge osebe katere imajo kar nekaj znanja in nudijo različne izobraževanja. Mislim pa da je težava bolj v vodjih, da ne omogočijo časa svojim zaposlenim, da bi se izobraževali. Mislim da ni težava denar ki ga investiraš, ampak je bolj težavav tem, ker tiste osebe 3 ali pa 5 dni ni. To je naloga bolj vodij kot pa tistih, ki se izobražujejo da to omogočijo.

Marko: Se strinjava, da je prav vodja v nabavi tisti, ki mora znati organizirati delo, da lahko razvija svojo ekipo, svoje sodelavce, da lahko investira ustrezna sredstva v razvoj njihovih znanj?
Primož: Absolutno!
Marko: Koliko denarja pa gre skozi tvoje roke v BSH-u? Rekel si že, da ste v času tvoje zaposlitve na BSH zrasli iz 400 na 1.600 zaposlenih. Kako se to spremeni v nabavne številke? Kakšna je zares merjena v EUR-ih tvoja odgovornost?
Primož: Glede na to, da smo oziroma, da na nabavni konferenci prav ta nabavni volumen poznamo zelo dobro. V produkcijskih materialih obrnemo vsaj v tem letu 250 mio €, v indirektnih materialih bomo pa obrnili v letošnjem letu 30 mio €, kar pomeni vse skupaj, da gre 280 mio € gre čez naše roke. Če pogledam produkcijske materiale, gre okvirno 60% za elektroniko, motorje in metalne dele, 40% pa za vse ostalo, kot je npr: plastični kosi, granulati, plastična embalaža,… Kar se tiče indirektnih materialov, smo v za investicije porabili 66%, kar je tudi lep odstotek za podjetje, kakršno je naše.
Marko: Pa to so velike številke, velika odgovornost. A to predstavlja kaj pritiska, stresa, kakšno neprespano urico ali pa podaljšani delovnik?
Primož: Nekako smo se zdaj navadili, da v podjetju rastemo in sploh nimaš več tistega občutka, da bi rekel, da so to takšne vsote, čeprav se jih vsi zavedamo. Zavedamo pa se tudi odgovornosti znotraj nabave. Na tem področju nas dela 23 in vsi delamo s tem denarjem, kar se tiče nabave same. Seveda je pa ogromno deležnikov, ki nam pa pri tem pomagajo iz ostalih oddelkov.

Marko: Če bi moral izpostaviti katerega od doseženih rezultatov v teh dvajsetih letih ali pa morda več njih, katere bi izpostavil? Imaš morda tudi kakšno anekdoto iz preteklih nabavnih pogajanj?
Primož: Izpostavim jih lahko kar veliko. Se bom osredotočil na bližnjo preteklost zadnjih 5 let. V letu 2017 smo definirali strateško mapo in strategijo znotraj nabave, ključno je to da smo jo uskladili z vsemi deležniki znotraj naše tovarne. Pomeni da so vsi s to strategijo bili seznanjeni, določene stvari smo morali tudi popilit ampak na koncu smo jo vsi akceptirali. Ta strategija pomeni vedno za naslednjih 5 let in zdaj vsako leto obnavljamo, morda se ladja malo obrne na levo ali na desno ampak v celoti pluje v tisti smeri v kateri želimo. Prav tako smo na KPI področju veliko stvari postorili, sploh kar se tiče komunikacije z dobavitelji. Pomeni, da vsem največjim dobaviteljem vsak kvartal že od leta 2017 pošiljamo redno njihove kazalnike kar se tiče nabavnih rezultatov, logističnih rezultatov in kvalitetnih rezultatov. Na to smo dobili veliko pozitivnih povratnih informacij in smo tudi zelo ponosni. Za lansko leto bi morda bile še dve zanimivi temi. Lani smo organizirali tudi (vsako leto naredimo en ali dva dogodka za dobavitelje) srečanje nabavnikov naših dobaviteljev. Pomeni da smo tudi 30 oziroma celo 35 naših največjih dobaviteljev (lastnike in nabavnike) povabili in si izmenjevali dobre prakse, delali različne delavnice, tako da smo tudi tukaj šli malo drugam in spoznali še koga drugega, da vidimo na kakšen način tudi drugi nabavniki od katerih smo tudi mi teh 250.000.000€ zelo odvisni, če tako pogledamo. Eden večjih uspehov je pa to, da smo pa v lanskem letu oziroma v začetku letošnjega leta vse pred izbore dobaviteljev spravili na drugačen nivo in povečali zaupanje. Zaenkrat se še učimo na določenih napakah ampak mislim da nam gre kar dobro.

Marko: Super, odlično! Lahko samo čestitam tebi in tvoji ekipi. To so res izjemni dosežki v smislu delovanja nabavne ekipe znotraj organizacije.
Primož: Super, hvala!
Marko: Danes si odgovoren za dve zelo pomembni funkciji torej nabavo in kontroling v podjetju. To je kar precejšnja sprememba verjetno in zelo različni odgovornosti. Katera ti prinaša več obremenitve? Katera pa morda tudi več zadovoljstva pri delu? In pa ali se tvoj pogled na nabavo odkar si odgovoren tudi za kontroling kaj spremenil in v kateri smeri?
Primož: Ja, za kontroling sem odgovoren zadnje leto. V kontrolingu imamo super strokovnjake tako da nimam velikih skrbi, zagotovo pa vse spremembe prinašajo priložnost. Tudi v tej smeri nekako povezujemo določene stvari iz nabave ali pa določene stvari iz kontrolinga skupaj npr.: prenašanje informacij se lotevamo na podoben nači s tem tudi sistematizacijo dela. Skupna točka ki jo imamo je digitalizacija, tam ogromno vlagamo in kontrolinga in nabave. Da ne pozabim na timske dogodke, torej različne stvari katere kombiniramo skupaj. Seveda, če sem 20 let v nabavi sem po duši nekako nabavnik ampak so mi tudi všeč določene stvari v kontrolingu, čeprav so zelo definirane. Še vedno se najde neka možnost za izboljšave oziroma za kretivnost v kontrolingu.
Marko: Super! Sliši se odlično. Postajam radoveden, da bi prišel pogledati tudi sam od blizu kako to delate. Gotovo bi se naučil za svoje lastno delo prav veliko. Pa če se dotakneva še malo letošnjega leta 2020. Leto je prav posebno v vseh obzirih, nenazadnje tudi to nagrado podeljujemo na povsem drugačen način in tudi najin razgovor teče tako kot smo pravzaprav navajeni v letošnjem letu, virtualno, digitalno pa vendarle konkretno. Praviš v lanskem letu ste imeli srečanje z nabavniki vaših dobaviteljev. Cel dan smo danes že poslušali, da je razumevanje in poznavanje tisto ključno za obvladovanje rizika. A ste vi vedeli že lansko leto, da bo letos kriza?
Primož: Ne, če bi to vedeli lansko leti bi se verjetno še bolj pripravili na to krizo. Kriza nas je zelo presenetila ampak mi imamo dobre izkušnje s krizami, moram tako povedati. Mi že kot podjetje smo leta 2008 in 2009 v tisti večji krizi rasli, tudi letos vsak izmed nas ne investira preveč, ne potuje. Želiš si investirati v svoj dom in mi kot proizvajalec hišnih aparatov, pomeni za predelavo hrane oziroma kavnih avtomatov je to voda na mlin za nas. Letos jih bomo 1 milijon več proizvedli kot v lanskem letu, torej nekje 7,8 milijona. Drugo leto se nam morda obeta že celo 9. Ampak to so zdaj te lepe in sladke skrbi, v ozadju pa je točno tisto kar si sam omenil, torej oskrbovalna veriga oziroma so pa riziki pa tudi koliko energije vložimo v to. Tako, da situacija je pozitivna in istočasno je ena velika obveza in velika obremenitev.

Marko: Kateri pa so tisti glavni izzivi, ki jih letos srečujete pri vaših dobaviteljih v vaši stroki?
Primož: Ja zagotovo smo najprej ko se je vse skupaj začelo morali spremeniti način informiranja oziroma podajanja informacij ali pa pridobivanja informacij. Veliko bolj proaktivno smo morali iti v to kar pomeni, da veliko hitreje ugotavljamo težave katere imajo naši dobavitelji. V prvi vrsti so to dobave granulatov, pločevine, elektro komponent, bom rekel vsakemu izmed nabavnikov, ki danes to gleda, nič novega.
Marko: Kaj pa na cenovnem področju pričakujete v letu 2021? Ali bojo trendi navzgor ali navzdol? Kaj vi vidite? To mislim, da zanima vsakega od nas, ki je nabavnik.
Primož: Glede na to kakšne informacije imamo in kakšna je situacija se pravi surovine, ki sem jih že prej omenil: pločevina, granulati bodo šli po vsej verjetnosti navzgor glede na trenutno stanje. Elektro komponenti navzdol. Zadnjič sem pa tudi nekaj prebral kar se tiče elektrike, da bo volatilna kot letos, ampak mi s tem trenutno nimamo problema, ker smo jo že zakupili do konca leta 2023 tako da imamo tukaj stvari stabilne.
Marko: Se pravi prepoznavaš, da bo delo prihodnje leto samo še bolj dinamično in bolj zahtevno in bo zahtevalo približno dnevno prisotnost.
Primož: Drži!
Marko: Mislim, da prihajava počasi proti koncu najinega razgovora. Zares prestižna nagrada je v tvojih rokah. Kaj bi mlajšim nabavnikom ali pa tistim, ki so nekje na sredini karierne poti razvoja na področju nabave svetova. Kaj bi jim dal kot nasvet, da bi tudi oni prišli do tega priznanja, ki ga danes držiš v rokah ti?
Primož: Verjeti v sebe, ker je to najpomembnejše in delati korak za korakom. Tudi jaz sem bil mlad in zagnan pa včasih nepotrpežljiv in to se zavedaš kasneje, ko prideš do nekih izkušenj. Mi v nabavi vedno rečemo dve leti če bo sodelavec zdržal, ko je prišel k nam, potem ga bomo imeli najbrž za večno. Tako da biti potrpežljiv in korak za korakom!
Marko: Primož, hvala lepa še enkrat in iskrene čestitke ob priznanju Nabavni manager leta 2020.

Vabljeni, da se nam pridružite na Nabavni konferenci 2021, kjer bomo razglasili prejemnika nagrade Nabavni manager leta 2021! https://www.planetgv.si/nabavna-konferenca/

Splošni pogoji Politika zasebnosti

Vse pravice pridržane

Izdelava: