Duša Barbara Vidanović: »Ne bojte se neuspeha!«

Polona Koštomaj

Duša Barbara Vidanović je svetovno priznana avtoriteta s področja mednarodnega poslovanja in diplomatskega protokola. Je svetovalka, izvajalka usposabljanj in vodja z bogatimi izkušnjami. Izvaja programe usposabljanja za vodilne in vladne kadre o diplomatskem protokolu, mednarodnem poslovnem protokolu, bontonu in kompetencah medkulturne komunikacije.

Mednarodnost in prepletanje kultur sta del njenega poslovnega vsakdana. Na poslovna in diplomatska srečanja pripravlja svetovne politike, kneze arabskih držav, direktorje svetovnih organizacij, ministre, svetovalce vlad, šejke, žene kraljev vzhodnih držav in številne druge ugledne osebnosti. Kulturna raznolikost je zaznamovala tudi njeno življenjsko pot in osebno zgodbo. Po rodu je Slovenka, z družino živi v Veliki Britaniji, poročena pa je s Srbom, ki ga je spoznala na Malti. Obvlada slovenski, srbski, angleški, francoski, italijanski, nemški in celo arabski jezik.

Čeprav imate danes pisarne v Londonu in Bruslju, redko kdo ve, da ste ravno vi bili tisti, ki ste v Sloveniji prvi opozorili na pomembnost upoštevanja pravil protokola v poslovnem svetu. Kakšni so bili vaši začetki, kakšna je bila vaša poslovna pot?
Moja prva profesionalna srečanja z diplomatskim protokolom segajo v čas službovanja na Ministrstvu za zunanje zadeve. V sektorju za multilateralo sem kot mlada pravnica z diplomatskim statusom spoznala zahtevnost protokola in uvidela, katera so potrebna znanja in veščine za uspešno pripravo in izvedbo tako bilateralnih diplomatskih obiskov kot multilateralnih diplomatskih srečanj.

Ker sem bila med drugim zadolžena tudi za stike s Svetom Evrope, sem diplomatsko kariero nadaljevala v Strasbourgu, v Franciji, kjer sem pridobila vrsto nadaljnjih diplomatskih izkušenj o delu v mednarodnih organizacijah.

Na magistrskem študiju na diplomatski akademiji na Malti, ki je v tistem času delovala pod okriljem švicarskega Ženevskega instituta za mednarodne študije, sem svoje izkušnje iz prakse dopolnila z zelo kakovostnim študijem diplomacije. Bila sem deležna izjemnih izobraževalnih tehnik, ki so vključevale nenehno udeležbo na diplomatskih konferencah v Evropi.

Moja odločitev o izstopu iz slovenske diplomatske službe ni bila preprosta, pa vendar je nisem nikdar obžalovala. Pot sem nadaljevala v zahtevnem in nadvse konkurenčnem mednarodnem poslovnem okolju. Opravljala sem delo vodje razvoja in bila zadolžena za poslovanje na zahtevnih svetovnih trgih. Sledili so izredni poslovni dosežki na Skandinavskih trgih, podpisani sporazumi z japonskimi in kanadskimi partnerji, poslovni dosežki na ameriškem trgu pa so me pripeljali na delo v New York.

Odločitev za materinstvo vas je vrnila na toplo mediteransko morje, na Malto.
Drži. Svoje znanje in pridobljene izkušnje sem začela prenašati naprej, med študente. Vedno polna dvorana, podprta z aplavzi po uspešnih predavanjih o vlogi protokola v poslovnem in diplomatskem svetu, so bili moja največja spodbuda za delo naprej.

Mož je takrat že imel pisarno v Londonu, kjer je delal kot borzni posrednik. Sledila je selitev v Anglijo. Kar nekaj let sem preživela na poti Ljubljana–London. Ker je bila moja hči rojena v Ljubljani, me je tudi to zadržalo v Sloveniji in ustanovljeno je bilo podjetje Europrotocol.

Seminarji o poslovnem protokolu so v Sloveniji doživeli odličen odziv in v veliko veselje mi je, da sem ravno jaz tista, ki je pripomogla k pomenu protokola v slovenskem prostoru.

Imela sem priložnost sodelovati z odličnimi poslovnimi družbami, kot so Krka, Mercator, Petrol, Adria Mobil, Riko, Iskratel, Telekom, Sava Kranj in vrsta drugih.

Hkrati sem seminarje ponudila v Bruslju in Londonu, kjer so bili tudi tako takoj sprejeti.

V Londonu smo v kratkem podpisali pogodbo o izobraževanju z največjo naftno družbo na svetu Saudi Aramco. V Bruslju pa z Evropsko centralno banko. Seznam strank in poslovni uspehi so naraščali ter se širil po celem svetu. Sledila je selitev iz Slovenije. Vseeno pa sem vesela, da me je poslovna pot ponovno pripeljala v Slovenijo.

Kje se po vašem mnenju najbolj zavedajo pomena poznavanja značilnosti posameznih kultur in protokola?
Za poslovni in diplomatski protokol se zanimajo vsi, ki jim ni vseeno, kakšen bo izid predvidenih poslovnih srečanj. Vsi, ki vedo, da uspeh ni naključje, temveč je običajno posledica trdega dela, premišljenih korakov in dobre priprave. Še posebej, ko gre za mednarodno poslovanje, je uporaba protokola tako rekoč obvezna.

Večja so pričakovanja, bolj intenzivne so priprave. Namen protokola je izvedbo olajšati ter odpraviti dvome in negotovost, ki se pojavljajo med poslovnimi srečanji.

Zanimivo je vedeti, da je poslovni in diplomatski protokol nadvse popularen na Nizozemskem, Norveškem, Švedskem in Finskem. Številni so namreč prepričani, da so skandinavski in nizozemski poslovneži ter uradniki zelo neuradni.

Odgovor se ponuja kar sam. Namen protokola ni v tem, da bi nas omejeval, utesnjeval in uokvirjal. Ravno nasprotno. Njegov namen je odpraviti vsako predvidljivo komunikacijsko oviro ter tako biti kar se da sproščen in navidezno spontan.

Čar protokola je v tem, da je najmanjša podrobnost srečanja predvidena in odlično pripravljena, vse vloge pa so dobro uigrane vnaprej. Nič se ne prepusti naključju.

Kakšne so razlike med kulturami?
Kulturne razlike v svetu potekajo na več ravneh: na nacionalni, regionalni oziroma lokalni, verski, socialni in še na več drugih ravneh. To pomeni, da na primer samo nacionalna pripadnost določeni državi in verska opredeljenost nista nujna odločilna dejavnika kulturnega ozadja. Svet postaja vse manjši, razdalje med kulturami vse krajše. Linearni pristop k medkulturnemu sodelovanju lahko pripelje do nevarnih geografskih stereotipov in nerazumevanja. Ključna je spet odlična priprava in obveščenost.

Sramotne in tudi drage napake se pogosteje pojavljajo v poslovnem in diplomatskem svetu. Poznavanje mednarodnega protokola prinaša na sestanke mešanico lepega vedenja in zdrave pameti ter omogoča, da se udeleženci srečanja vseh strani počutijo prijetno in spoštovano. Kakšen je vaš nasvet, preden se odpravimo na poslovno srečanje s tujim partnerjem?

Za priprave na poslovno srečanje je ključnih sedem točk:

  • Treba se je seznaniti s preteklim delom, dosežki in položaji udeležencev.
  • Jasno opredeljen cilj in namen srečanja.
  • Predlog programa, agende, ki vključuje vse protokolarne podrobnosti, to je odgovore na vprašanja: kdaj, kaj, kje, kdo in zakaj (od prihoda, namestitve, transporta, sedežnih redov na sestankih, poslovna kosila, sprejeme, darila, naslavljanja ipd …)

Sem sodi tudi odločitev o potrebnih obvestilih, varnostni službi in komunikaciji z mediji.

  • Prepoznava možnih ovir.
  • Predlog načina odstranitve možnih ovir.
  • Prepoznava želenih in realnih rezultatov.
  • »Follow-up« dejavnosti, ki vključujejo pisanje zahvalnih pisem t. i. »kruh in maslo komunikacija« v poslovnem in diplomatskem svetu z določitvijo kdo-komu-kaj.

Četrta industrijska revolucija, nove tehnologije, umetna inteligenca. Vse to prihaja in vpliva tudi na poslovni in diplomatski protokol. Kje in kako se to najbolj odraža ter kakšen je vaš pogled na to?
Umetna inteligenca je vedno bolj prisotna v zasebnem in poslovnem življenju vsakega od nas. Še posebej na družbenih omrežjih, v elektronski pošti in seveda pametnih telefonih, ki nas včasih tudi poslušajo.

Ko gre za protokol konkretno, pa lahko povem, da bo v kratkem umetna inteligenca v celoti nadomestila delo prevajalcev. V Evropskem parlamentu je namreč trenutno v uporabi 24 uradnih jezikov EU in zelo resno se pripravljajo na uvedbo umetne inteligence za prevajanje.

Kako pa je s trendi na področju protokola? Na katerem področju se najbolj spreminjajo, je to kodeks oblačenja?
Pravila, ki se nanašajo na poslovno oblačenje, postajajo vedno bolj ohlapna. Tako imenovani »casual« poslovni slog je vse bolj sprejemljiv tudi v poslovnem okolju. Res je, da za čisto vse to ne velja. Izbor oblačil bo vedno odvisen tudi od tega, kakšno delo opravljamo. Pomembno je torej, kdo so udeleženci poslovnega srečanja, kje je srečanje, kakšna je vsebina in na kakšni ravni je dogodek.

Najpomembnejša pravila za uspešne poslovne ženske:

  • Oblačila, barve in modni dodatki, ki jih nosite, ne smejo presegati 12 kosov.
  • Verjemite vase! Za nas ženske velja, da se včasih ne zavedamo svoje prave moči in sposobnosti.
  • Mentalno se pripravite na uspeh!
  • Ne bojte se neuspeha!
  • Nenehno pridobivajte nove veščine!
  • Dobro se naučite upravljati čas!

Najpomembnejša pravila za uspešne poslovne moške:

  • Če nosite suknjič, je prav, da ga, ko sedite, odpnete, in ko stojite vedno zapnete!
  • Če nosite suknjič z več kot enim gumbom, naj bo spodnji gumb vedno odpet!

Korporativne barve:

  • Črna, siva in temno modra so korporativne barve za moške.
  • Rjava barva nima t. i. korporativne moči in se ji v poslovnem ter diplomatskem svetu izogibamo. Za ženske barvni paleti korporativnih barv lahko dodamo se rdečo.

Obstajajo razlike med bontonom, ki ga uporabljamo v družbi, in med pravili obnašanja v poslovnem ter diplomatskem svetu. Kaj pomeni biti ženska v poslovnem in diplomatskem svetu?
Ženska naj ne pričakuje, da bo gostitelj, ki je moški, odmaknil stol, kot pravi kavalir v poslovnih prostorih ali pred poslovnim kosilom. Gre za dejanje, ki je izključno prepuščeno samo našim osebnim partnerjem in ne sodi v poslovni ter diplomatski svet. V poslu in diplomaciji odmikajo stole zadolženi za protokol, v restavraciji pa so to izključno natakarji.

Mednarodni protokol uteleša nabor orodij, ki jih je treba izvajati v večkulturnem okolju za učinkovito in uspešno globalno komunikacijo. Sodobno poslovno okolje zahteva, da kar najbolje izkoristimo vsako osebno srečanje. Se tega dovolj zavedamo? Kaj bi nam svetovali?
Osebna srečanja so redka in prav je, da se nanje, kar se da dobro pripravimo. Predvsem imam v mislih uporabo moči govorice telesa, ki nam bo pomagala prepričati poslovnega partnerja, da smo pravi izbor za naslednji poslovni podvig.

Vzravnana drža, pogled v oči, iskren nasmeh, primeren položaj nog in odmerjena gestikulacija, nam bodo v pomoč. Vsak neverbalni gib skriva pomembno sporočilo o tem, ali smo zaupanja vredni, ali ne.

Trenutno ni izobraževanj iz tega področja.